Chiptekort en klantloyaliteit, dit kun je doen

Chiptekort en klantloyaliteit, dit kun je doen

Op dit moment wordt de auto-industrie flink getroffen door iets wat we niet kennen in de Westerse wereld: schaarste. Een tekort aan chips, om precies te zijn. Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat je klanten tevreden blijven, ook als hun nieuwe auto langer op zich laat wachten dan gepland?

Naarmate thuiswerken en afstandsonderwijs voor de meeste mensen gangbaar werden tijdens de COVID-19 pandemie, nam de vraag naar consumentenelektronica die gebruikmaakt van chips, zoals mobiele telefoons en laptops, flink toe – zozeer zelfs dat de productie de vraag niet kon bijbenen. In combinatie met winterstormen die de sluiting van chipfabrieken in Texas tot gevolg hadden, een brand in de fabriek van Renesas Electronics in Japan en een gebrek aan water om de halfgeleidercapaciteit van een fabriek in Taiwan te voeden, werd de chipschaarste nog groter. Toen de verkoop van auto’s weer begon te stijgen nadat de Covid 19-pandemie over zijn meest heftige punt heen was, was de productie van chips niet gemakkelijk op te voeren. Omdat onderdelen ontbreken, hebben autofabrikanten hun wereldwijde productie met maar liefst 40% teruggeschroefd. Alleen al in 2021 zullen naar verwachting ongeveer 2 miljoen voertuigen minder worden geproduceerd! Ondertussen staan er duizenden niet-afgebouwde auto’s op de parkeerplaatsen van autofabrikanten totdat de benodigde chips binnenkomen.

Dit treft autobedrijven dubbel. Ten eerste hebben ze te maken met omzetverlies omdat auto’s niet geleverd kunnen worden. En alsof dat al niet heftig genoeg is, moeten ze ook hun klanten tevreden zien te houden. Die worden immers niet blij van een sterk oplopende levertijd. Je kunt er als autobedrijf niets aan doen, maar je wordt er wel op aangekeken door de klant. En dan komt het erop aan dat de klantloyaliteit maximaal is.

Chiptekort auto's Prodrive Academy

Gelukkig zijn er wel wat dingen die je kunt doen om je klantloyaliteit te verhogen en ervoor te zorgen dat klanten ook bij je aankloppen als het chiptekort over enkele jaren (experts verwachten op zijn vroegst in 2023) is opgelost. Weliswaar kunnen we bij Prodrive Academy de levertijd helaas ook niet verkorten, maar wat we wél kunnen doen, is er samen met jou voor zorgen dat je je klant iets extra kunt bieden en zo het leed dat levertijd heet wat kunt verzachten. Zo biedt Prodrive Academy gebruikerstrainingen aan die de klanttevredenheid gegarandeerd verhogen. Met behulp van de kennis en ervaring op het gebied van (elektrisch) autorijden, EV’s en rijhulpsystemen (ADAS) vult de specialist de aflevering van een nieuwe auto aan met een 1-op-1 gebruikerstraining. Daardoor wordt dit een ervaring die de klant niet snel meer vergeet. En dat zorgt ervoor dat deze weer bij je aanklopt als hij of zij over een tijdje weer een nieuwe auto zoekt. Zelfs als de aflevering daarvan als gevolg van het chiptekort wat langer op zich laat wachten.

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

Meld je aan voor het event ‘Fast & Forward'

Start: We laten prospects kennismaken met een auto of model(reeks), zodat zij enthousiast worden en aankoop overwegen. Bijvoorbeeld door middel van een proefritevenement of een proefrit aan huis.

Training: Door middel van onder meer (online) training en e-learning zorgen wij ervoor dat je salesteams alle kennis en kunde in huis hebben om van prospects klanten te maken. Bovendien zorgen we ervoor dat ook zij weten hoe ze de perfecte merk- en productbeleving bieden. 

Experience: We nemen je de aflevering van een nieuwe auto uit handen of vullen hem aan met een (online) gebruikerstraining zodat hij helemaal voldoet aan de klantverwachting. Zo zorgen we ervoor dat de merk- en productbeleving van begin tot eind perfect is.