Zo, dat is fijn: je hebt weer een auto verkocht. Je hebt de klant geadviseerd over welke mobiliteitsoplossing het best past bij diens levensstijl en wensen. De klant is blij met de keuze en kijkt er naar uit om zo snel mogelijk de nieuwe aanwinst uit te proberen. Het lijkt goed te gaan, toch? Je vergeet alleen nog een belangrijk onderdeel: een goede aflevering en gebruikerstraining. De meeste autodealers onderschatten de kracht hiervan. Want ook al lijkt de klant blij te zijn direct na de aankoop van een auto, toch kunnen er nog irritaties ontstaan na een aantal weken rijden in een nieuw voertuig. Hoe voorkom je dit? Lees in deze blog hoe gebruikerstrainingen bijdragen aan tevreden klanten en betere retentie.
Effectief elektrisch rijden
“Tja, ik merk dat ik de actieradius vind tegenvallen.” of: “Ik durf niet op vakantie met mijn EV hoor.” zijn opmerkingen van klanten die voor ons niet onbekend zijn. Daarom trainen we sales personeel én klanten hoe zij EV’s het beste kunnen gebruiken. Tijdens de gebruikerstraining leer je onder andere hoe je optimaal routes kan plannen en hoe je laadt met een EV.
Aandacht voor ADAS
Misschien heb je bij de verkoop van de auto het al kort over de handige rijhulpsystemen gehad. De spanningsboog is echter kort bij een aflevering. Een klant is blij om de auto in ontvangst te nemen en zit niet te wachten op een overload aan informatie. Gebruikt jouw klant daarom de ADAS-functies wel correct? Tijdens de theorie- en/of praktijktraining maken onze Product Trainers je verkopers en klanten wegwijs in het ADAS-landschap. We geven de klant twee weken de tijd na de aflevering om de auto beter te leren kennen. Vervolgens geven we de training in het voertuig waardoor eventuele vragen direct in de praktijk beantwoord kunnen worden.
Hoe stimuleert een gebruikerstraining retentie?
Stel dat een klant geen gebruikerstraining krijgt aangeboden, maar toch tegen bepaalde dingen aanloopt na de aankoop. Dan is de kans groter dat de klant minder tevreden zal zijn over de dealer of het nieuwe voertuig. Als je pro-actief een gebruikerstraining aanbiedt, wordt dit gezien als een klantvriendelijke extra en zal de klant ook sneller bij je terugkomen.
De kracht van kennisdeling
Wist je dat Prodrive Academy structureel gebruikerstrainingen aanbiedt bij de aankoop van een Skoda, Audi, Volkswagen, Toyota of Lexus? In 2022 zijn er 10.818 ID.3/4’s, Enyaq’s en Etron’s verkocht. Dit betekent dat meer dan 10.000 mensen een gebruikerstraining aangeboden hebben gekregen bij de aankoop van een auto. Zo wisten nog meer klanten hoe zij hun nieuwe aanwinst zo effectief een duurzaam mogelijk kunnen gebruiken. Dit zorgt voor een nog hogere klanttevredenheid na de oplevering van een auto. Wil jij ook jouw klanttevredenheid verhogen? Plan dan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in.