Automatisch inparkeren – Gimmick of daadwerkelijk veiliger?

In 2003 kwam Toyota voor het eerst met een systeem dat de auto zonder interventie van de bestuurder liet inparkeren. Het was beschikbaar op de Toyota Prius Hybrid en heette Intelligent Park Assist System. Nu 17 jaar later is het systeem beschikbaar bij nagenoeg alle merken.

Toch wordt het systeem niet veel gebruikt door bestuurders. De ene bestuurder is er fan van, de andere bestuurder denkt er niet aan om het te gaan gebruiken. Is het systeem meer een gimmick of is het ook daadwerkelijk veiliger om het systeem te gebruiken in plaats van zelf te parkeren?

Wat doet het Park Assist System?

De naam zegt het eigenlijk al, het systeem assisteert bij het inparkeren van een auto. Het scant de omgeving voor een beschikbare plaats wanneer je erlangs rijdt en vraagt vervolgens of je wilt parkeren. Het werkt bij zowel fileparkeren als bij parkeren in een vak dat haaks op de weg staat.

De video hieronder legt dat in het kort uit:


Een doorontwikkeld systeem

Een systeem is zo goed als de ontwikkeling die het heeft doorgemaakt. Dat geldt voor vele nieuwe ADAS (rijhulp)systemen die op de markt komen. In het begin van de ontwikkeling kun je er nou eenmaal niet altijd compleet op vertrouwen en zijn de systemen niet voorbereidt op alle situaties.

De automatische inparkeer systemen bestaan al meer dan 17 jaar en heeft al een flinke doorontwikkeling gemaakt. In veel auto’s maakt het systeem gebruik van parkeersensoren, camera’s en radars. Deze hulpmiddelen zijn ook van een steeds betere kwaliteit en nauwkeurigheid.

Omdat het systeem flink doorontwikkeld is, en ook eigenlijk alleen van toepassing is op situaties waarin wordt gereden met lage snelheden is het een veilig systeem dat goed zijn werk doet. Meer dan een gimmick als je goed geoefend hebt en het in de praktijk weet toe te passen.

park assist

 

Zelf meer aandacht voor omstandigheden

Volgens de specialisten van Prodrive Academy verhoogt het systeem de veiligheid in het verkeer en zorgt het voor minder kans op parkeerschades. Dat het systeem in geen enkel geval een botsing veroorzaakt kunnen we niet bewijzen.

Bij gebruik van alle ADAS (rijhulp)systemen is de bestuurder verantwoordelijk en moet er worden opgelet. Dit is echter een van de weinige systemen waarbij de handen wel van het stuur af mogen en zelfs moeten.

Als de auto zelf het werk doet betekent dat jij beter de omstandigheden in de gaten kunt houden. Dat maakt parkeren met het systeem, als je het goed onder de knie hebt, veiliger en gemakkelijker.

automatisch inparkeren

 

Oefening en training vereist

Een uniforme bediening voor automatisch inparkeren bestaat nog niet. Een nieuwe auto in ontvangst genomen of nog nooit het systeem gebruikt? Dan is oefening en training vereist. Doe dit op plekken waar het rustig is. Je zult namelijk merken dat je moet wennen aan het systeem en dat het daarom iets langer duur. Je wilt natuurlijk geen verkeer ophouden.

Heb je het eenmaal onder de knie, dan wil je niet meer anders. Om nog even terug te komen op de vraag die we in het onderwerp van dit blog artikel stellen. Park Assist is meer dan een gimmick, maakt parkeren daadwerkelijk veiliger en voorkomt schades, mits je het goed gebruikt…

Onze rijtrainingen zijn erop gericht op het maximale veiligheidspotentieel uit voertuig en bestuurder te halen. Daarom nemen we de aanwezige ADAS (rijhulp)systemen als automatisch inparkeren altijd mee in de gebruikerstraining.

Ben je benieuwd hoe jouw wagenpark veiliger kan worden door het gebruik van ADAS (rijhulp)systemen? Neem dan contact met ons op.

Op de hoogte blijven?

Schrijf u dan nu in voor de nieuwsbrief en
ontvang updates automatish in uw mailbox.