De fysieke rijtraining is terug van weggeweest!

Rijtrainers hebben plaatsgemaakt voor rijcoaches, die in een twee uur durende een-op-een training de zakelijke (lease) rijder inzicht geeft in zijn of haar rijgedrag. Waarbij vooral ook wordt geleerd de actieve rijhulpsystemen te gebruiken zoals het hoort, wat in 70 procent van de gevallen niet gebeurt. Prodrive roept fleetowners op een veilig en zuinig rijbeleid onderdeel te maken van de bedrijfscultuur. En vooral de auto’s uit te rusten met rijhulpsystemen!

Nog maar een paar jaar geleden voorzag Mark Maaskant, directeur van Prodrive Training, dat de markt voor rijtrainingen helemaal online zou gaan. E-learning modules leken de toekomst te hebben, vooral gericht op brandstofreductie. Maar het laatste jaar ziet Maaskant opmerkelijk veel vraag naar fysieke rijtrainingen gericht op het vergroten van de veiligheid van medewerkers die veel onderweg zijn. De e-learning modules zijn er nog, ook bij Prodrive, maar zijn onderdeel van het geheel. Zoals het hoort, om het geleerde te borgen. Maaskant is blij met dit inzicht van veel bedrijven.

Fysieke rijtraining

Het wagenpark is veelal kostenpost nummer twee en de grote veroorzaker van CO2-uitstoot. “Autorijden is bovendien voor veel werknemers het gevaarlijkste deel van de werkdag. Er is werkgevers heel wat aan gelegen om hun zakelijke rijders te trainen tot veilige en verantwoorde bestuurders.”

Uitleg auto en veiligheidssystemen

Belangrijk onderdeel van de fysieke trainingen is de uitleg van de auto. De laatste jaren is er technisch veel veranderd aan de auto, ons rijgedrag echter niet. Die nieuwe technieken, waaronder brandstof besparende zaken als een start-stop systeem maar vooral de actieve veiligheids- en rijhulpsystemen, vereisen een aangepaste rijstijl en bediening van de auto. Samen met verzekeringsmakelaar AON heeft Prodrive laten uitzoeken dat 70 procent van de bestuurders de systemen als lane assist, adaptive cruise control en voice operating niet of niet goed gebruikt. Waarbij moet worden opgemerkt dat de techniek per automerk ook nog eens verschilt. Maaskant: “Bij adaptive cruise control bijvoorbeeld remt de ene auto automatisch wel tot stilstand, de ander niet.

Hoe gebruiken bestuurders het systeem het best in druk verkeer? Lane keeping assist is er voor die ene seconde dat u bent afgeleid. Niet om zo lui mogelijk de auto automatisch tussen de lijntjes te laten zwalken. Bedenk, als u 120 Km/h op de snelweg rijdt, wordt er in 1 seconde 33 meter afgelegd. Daar kan een hoop in gebeuren.”

Handschoen opgepakt

De komst van de plug-in hybride heeft wellicht meegeholpen aan de terugkeer van de fysieke rijtraining. Want op papier een uiterst zuinige auto, in de praktijk krijgen fleetowners te maken met explosief stijgende (brandstof)kosten. Wat weer grotendeels te maken heeft met het verkeerd gebruik van de techniek. Volvo heeft die handschoen opgepakt en biedt alle rijders van een plug-in een rijtraining bij Prodrive aan die berijders leert hoe het maximale rendement uit de batterij te halen door enerzijds rijgedrag maar ook voertuigbediening (welk gedeelte van de rit rijdt u elektrisch en op brandstof?). Maar ook steeds meer fleetowners en leasemaatschappijen zien het (kostenbesparende) effect van een rijtraining. “Bij Unilever krijgt iedere werknemer die een nieuwe leaseauto krijgt van ons een twee uur durende 1 op 1 rijtraining met uitleg van de auto.

Ook voor Alphabet en Arval doen we dergelijke trainingen voor hun klanten. Waarbij enkele leasemaatschappijen ook experimenteren met het gratis aanbieden van bijvoorbeeld Adaptive Cruisecontrol. Want het beperkt uiteindelijk ook de schadelast, mits is geleerd de systemen op de juiste wijze te gebruiken”, aldus Maaskant. Prodrive wordt ook steeds meer als consultant ingezet om te helpen een veilig en zuinig rijden beleid als onderdeel van de veiligheidscultuur binnen een organisatie te integreren. 

De black box en het rijgedrag

Vooral wagenparken met bestelauto's worden de in rap tempo uitgerust met een telematica-oplossing in de vorm van een blackbox. Ook daar zit meestal een module op voor rijstijlanalyse. Maar die wordt vaak niet (meer) gebruikt, of deze gegevens worden niet aan de bestuurder teruggekoppeld, weet Mark Maaskant van Prodrive. De rapportages zijn vaak niet bruikbaar, of de doelen niet haalbaar. Dat komt omdat de parameters van het systeem veelal niet zijn ‘afgesteld’ op de bedrijfsactiviteiten. “Koeriers die in de stad dagelijks tegen de 100 stops maken, moeten anders beoordeelt worden dan de servicemonteur die landelijk misschien vier adressen af moet. Al die parameters moeten kloppend worden gemaakt.”

Voor VMT transport heeft Prodrive onlangs een dergelijk project gedaan waarbij als snel merkbaar werd dat zowel het brandstofverbruik als de schadelast gedaald zijn omdat de chauffeurs beter zijn gaan rijden. Prodrive heeft onder andere interne mentorchauffeurs opgeleid die regelmatig meegaan met bestaande chauffeurs. Alle chauffeurs doorliepen ook het online e-learning programma van Prodrive Training